Thursday, April 15, 2010

sumenya ade hikmah

Kalau la sume orang pecaya hikmah dan pengajaran disebalik kepayah, kesusahan, kemiskinan, kesedihan dan lain Ke.......an lagi maka kita sume akan hidup dengan penuh keredhaan, bila kita redha kita akan terasa ringan beban yg kita tanggung. bebanan tu sebenarnya cuma fantasi dan bayangan dalam kepala kita bila kita tidak dapat sesuatu yang kita inginkan seperti orang lain. Untuk mendapat keredhaan hati mestilah bersih dan percaya Allah maha adil kepada setiap hambanya, Allah maha mengetahui, Allah berkuasa melakukan apa saja.  bila kita percaya dunia ini bukan milik manusia maka hidup kita tidak akan terbeban dengan kemahuan dan keinginan yang tak patut kita ada pun.  so bila kita berfikir begitu hati kita akan jadi lapang, so bila hati lapang tidak la terasa terbeban dengan masalah kita.  Betul...mungkin akan ada orang kata...engko buleh la cakap cam tu sbb engko dah senang!   Bukan sbb kita senang... bukan senang nk senang! Orang nampak kita senang sebab dia tak nampak kita susah..yang susah adalah bila kita mengikut kehendak dan keinginan yang tak tercapai. orang nampak kita senang bila kita dah dapat tukar keinginan/kehendak/nafsu kita dengan keredhan! pertukaran itu la memerlukan pengorbanan perasaan dan memerlukan akal yang betol2 waaras dan stabil untuk menterbalikkan kesedihan, sesusahan dan kepayahan tadi.( uik..tul ke aku nih?!!).

dan bila kita terasa kita ditipu atau dipergunakan cepat2 la beristiqrfa, menyebut kebesaran Allah selalu semoga hati kita tenang dan tak perlu melenting dan marah2 dengan org berkenaan, tpi klu boleh dapatkan penjelasan kenapa dia menipu begitu dengan cara baik, itu pun klu dia nk berkerjasama dan membuka mulut.  samada nk memaaf atau tidak terpulang tetapi kosongkan hati anda dengan rasa marah dan benci, kemudian isikan dengan keinsafan dan keredhaan-pikir ade hikmah jadi begitu dan mesti benar2 pecaya!

saya tahu ramai anda diluar sana rasa kecewa dengan kehidupan ini, speti tidak adil kan? Walau kecewa mana pun anda jangan rasa lemah-menangis lah klu itu buleh meredakan rasa tak keruan itu tapi selepas menangis bangkit lah! bangun, kata kan pada diri anda-tiada sesiapa pun yang berhak mengecewakan aku!, maka sayangi diri anda, sayang diri anda 100%, jangan bagi peluang sesiapa pun kecewakan anda! -caranya amalkan tabiat redha dan berlapang dada, percaya pada Nya. kemudian lakukan sesuatu aktiviti yang ada rasa boleh melupakan apa yg ada rasa........cam sy-menjahit!!-kira promo jait ni hehehehe...tp serius itu yang saya lakukan utk lenyapkan keresahan hati dan sakit hati! sakit kah hati ku? klu kita tak rasa sakit kita tak kan belajar...kan?! belajarlah dari kesakitan...jaga hati jangan biar ia sakit!

2 comments:

n.a.i said...

saya stuju! (angkat tangan) -entry yang sangat original. menjahit memang menghilangkan stress apalagi bila projek dibuat menjadi. kalau tak jadi pun, boleh belajar lagi sampai jadi.

khadijahanisa said...

betol betol betol