Friday, April 23, 2010

n3 sempoi..

Kalau boleh memamg nk update blog dengan n3 jahitan tiap2 hari, tapi masa tersangat singkat rasanya sekarang nih, nk tengok email pun tak sempat! Sekarang ni sy tengah usahakan konsep 5's di pejabat, klu orang gomen dah lama dia org buat benda tu kat jabatan memasing...tp sy baru dapat arahan untuk guna pakai 5's ni awal tahun ni, tp tahap kemalasan memuncak masa tu lagi pun tak dapat info yang lengkap utk siapkannya, tapi -(byk nya tapi) masa kolokium hari tu dah diarahkan untuk menyiapkannya secepat mungkin.  so skg nih i tengah berhempas pulas menyiapkannya sebaik mungkin-ikut kederat i la kan..

so n3 ni hanyalah untuk mengisi waktu rehat yang panjang( tak la panjang sgt pon) pada hari jumaat! sepatutnya i buat n3 beg teleon bimbit yg i buat mlm kemarin tp lupa pulok nk amik gambar.  Bila kat rumah lupa daratan dan lautan walupun ada b.band tak nyempat jugak pn nk buat n3! Masa dipenuhi melayan si kenit yang bermacam ragam, tambahan pula si ayah pun sibuk memanjang! Nanti jangan si ayah menyesal bila sedar2 tengok anak dah besar-jadi anak dara sunti, dah tak nak main2 dgn si ayah lagi. dan si ayah akan terlepas hari2 yang menyeronokan melihat anak membesar-dimana disitu la kebahagian dan buat hati kita berbunga2 dek karenah anak2, kan? Keupayaan anak2 juga mejadi ukuran tanggunajwab sebgai ibu bapa sebenarnya.Disitu la cabarannya, klu kita melepasi cabaran itu dan anak itu nampak 'berhasil', itu la kejayaan kita sbg ibu bapa.  So bagaimana nk ukur kebolehan dan keupayaan kita mendidik anak2 yang berjaya-berjaya dlm ertikata berjaya dalam hidup, tak semestinya masuk u atau mana2 pusat akademik tertinggi, tp anak yg boleh pikir masa depan dan tak menyusahkan mak bapak) klau kita( ibubapa) hanya mementingkan hal2 lain dari meluangkan masa berkualiti bersama anak2? Klu dah sume anak2 dah tak 'menjadi'-bkn cacat yer tapi anak yang tak reti nak buat apa selain makan minum, tido dan buat apa yg disuruh saja, siapa yang nk disalahkan, fasa pertama tu, bkn salah anak pun, mmg salah ibu bapa sbb tak mendidik anak dengan ilmu kehidupan, bela anak cam bela lembu, kambing, memag la lembu dan kambing tu mahal harganya klu dijual, tp klu manusia dibela cam lembu kambing, ade harga ke?..fasa ke 2, salah anak jugak sbb dah besar panjang pun takde keupayaan utk keluar dari kandang lembu kambing! kenapa yer?..mmm kena berbalik ke fasa pertama, sbb mak ayah tak ajar! salah lagi mak bapak!..klu mak bapak tak nak menyesal dan disalahkan dalam fasa kehidupan anak2 yang tidak berjaya tolong lah, tolong la didik anak2 jadi manusia yang buleh hidup di dunia sekarang ni, yang memerlukan pemikiran dan pertimbangan yang sebaik mungkin, dunia makin mencabar! tp ada lagi mak bapak yang kepik anak yang berumur 20-26 bwah ketiak, cucuk hidung cam lembu! eh dah melalut sakan dah ni...naper tetiba emo nih, sume lembu kerbau kuar ni! isk,,isk..ok ok ok...kita tamat je la kat sini.

p/s:
harapan i pada si kenit mmg tinggi, semoga dia menjadi seorang manusia yang berguna dunia dan akhirat! semoga dia dapat membahgiakan dan membanggkan ayah dan ibu, insyallah yer sayang!

2 comments:

n.a.i said...

memang sempoi wei n3 ni. tak tahan nak tergelak esp part yang nak mengakhir tu, dah mention kandang2 tu langsung emo. hahahah.. sebenarnya sama dengan kes saya kat rumah - nak menjahit, update blog, kena layan anak dulu, 3 orang girls semuanya. ayahnya sibuk sokmo dengan hal sendiri mcm tak penting je nak layan anak2 masa diorang kecik lagi ni.

khadijahanisa said...

itu la psal sy wat n3 ni..nk kasi si ayah sedar skit, jgn leka ngan keje, nk kejar duit. nti jgn nyesal nk kena kejar anak lak. awak 3 sy tak dpt bayangkan camner awk urusan dia org,berbanding sy hanya sorang tp dah tak dan nk lipat kain pung & kemas rumah!!